Continental залага на автономното шофиране

Общи 12 юни 2013 | Speed-Press.com A- A+ 9450 посещения | без коментари

Автономното движение на автомобила е една от централните теми в технологичната стратегия на глобалния поддоставчик за автомобилната индустрия Continental. „Все по-голямата автоматизация на функции в автомобилното предвижване ще ни помогне в дългосрочен план да решим големите предизвикателства на транспорта на бъдещето: Пътищата ще станат по-сигурни, трафикът ще се подобрява, разходът на гориво пък едновременно с това ще намалява, но най-вече шофьорът така получава повече свобода и може по-ефективно да се възползва от свободното си време“, споделя Алфред Екерт, ръководител на направление „Разработка на бъдещи шасита и системи за сигурност“.
Автоматизираното придвижване обаче няма да се случи за една нощ, а постепенно и на много отделни стъпки: От асистираното, през частичното и силно автоматизирано шофиране един ден ще стигнем до напълно автоматизираното движение в автомобила. „В момента се намираме на прага между асистираното и частично автоматизираното шофиране. До напълно автоматизираното движение – дори и на цели участъци от трасето – ще ни е необходима още много изследователско и развойна работа“, продължава Екерт. Паралелно с този процес, важно е също така да се разработят финансово реалистични, достъпни технологии и да се предвидят необходимите законодателни рамки.
Реализацията на автономното движение върви стъпка по стъпка
Технологично, автоматизираното шофиране представлява еволюцията на вече развиващите се бурно асистиращи системи в автомобила. Постоянното им интегриране и свързване с информационни системи, следящи поведението на водача и задвижващата техника, водят до постепенното постигане на голямата цел – самостоятелното движение на колата. Така например още през 2016 година частично автоматизираните системи ще могат да облекчат шофьорите в бавния трафик под 30 км/ч, щом попадне в задръстване на магистрала. В този случай обаче, водачът няма да бъде лишен от отговорност да следи поведението на автомобила. Това ще стане възможно едва след въвеждането на пълната автоматизация от 2020 година.
Редом с увеличаването на скоростта над 30 км/ч, в която тези системи ще могат да бъдат приложими, автоматиката ще дава възможност на водача в тази фаза на движение да прегледа актуалните новините в интернет или да провери електронната си поща. Все пак шофьора ще трябва да има готовност да поема командването на колата си във всеки един момент. С пълната автоматизация от 2015 година вероятно и тази „грижа“ на шофьорите ще отпадне. Така например един напълно автономен автомобил ще може да извършва движението на магистралата до скорост 130 км/ч. Когато обаче се наложи напускане на магистралата, дори в този високотехнологичен стадии, ще е необходима намесата на шофьора. През 2025 година автоматизираните системи ще могат да се ползват основно на магистрали. Ако водача пропусне да реагира, автомобилът все пак ще бъде в състояние да отбие и спре, без да предизвиква рискови ситуации.
Свободно движение благодарение на свързването в мрежа
Автоматизираните системи могат в пъти да увеличат сигурността на пътя и по този начин да спасят човешки живот. Тази технология няма да доведе до обезличаване на отговорността на водача, както се опасяват някои критици. По-скоро, свързания в информационна мрежа автомобил, който при желание може да се движи и автономно, ще даде възможност на шофьора да използва по-активно индивидуалните удобства в колата. Ако например всеки ден пътувате по едно и също трасе за работа, със сигурност ще се почувствате по-добре, ако автомобилът ви бъдеще поеме този ангажимент. Същото важи за монотонни и изморителни дълги пътувания по магистрали. Благодарение на специално създадени системи шофьорът ще може сам да избира дали да предостави управлението на автомобила на компютъра. В същото време автоматично движещия се автомобил става по-сигурен, благодарение на още по интензивното му обвързване в информационни мрежи, подаващи данни от колата и заобикалящата я среда. Същите тези данни се използват и за по-ефективно задвижване на автомобила, с което се достига значителна икономия на гориво.
Законодателството е решаващо за навлизането на системите на пазара
Основна техническа предпоставка за реализация на автономното движение е надеждността на системите. Сигурността на движението на най-високо ниво е задължителната предпоставка за въвеждането на автоматизираното шофиране. Това означава създаването на архитектура без рискове от повреди и прекъсване, която в случай на технически проблем да спре автомобила, без да предизвиква опасности. В крайна сметка законодателят ще трябва да реши, кога и как на улиците ще бъдат допуснати автомобилите, които могат да се движат и самостоятелно.
Дълъг опит в областта на автономното придвижване
В момента в концерна Continental повече от 1300 специалисти работят върху темата автоматизирано движение на автомобили. Това са асистиращи водача системи за сигурност, като например за спазването на дистанция или автоматичната спирачка, технологиите за пресъздаване на заобикалящата автомобила среда чрез камери, инфрачервени лъчи и радари. През настоящата година Continental инвестира повече от 100 милиона евро в нови разработки и изследвания в тази област.
Continental днес е сред водещите производители на асистиращи системи, като след изработката на първия сериен уред за Mercedes S класа през 1999 година до днес вече е реализирал повече 100 проекта за различни автомобилни производители по света. Освен това Continental е натрупал сериозен опит при разработката на интерфейси са управление и енергийния мениджмънт на задвижващите системи.
Редом с ангажимента си към изследователския проект DARPA Urban Challenge, компанията в началото на 2012 година проведе двуседмичен продължителен тест със предсерийна автоматизирана технология в американския щат Невада. Повече от 15 000 мили са изминати с помощта на силно автоматизирани системи изцяло по обществени пътища. Полицията на щата Невада е издала специално разрешение за тестовия автомобил на фирмата, който успешно се е движил с автоматизираните си системи по магистралите на Невада.
Демонстрации на силно автоматизирани автомобили в рамките на Continental TechShow
По време на демонстрационните тестове на Continental край Хановер имах възможност да тествам високотехнологичен автоматизиран автомобил, който сам поддържа скорост и дистанция спрямо движещия се пред него автомобил и в същото време следи маркировката на пътя. След съответната команда, отправена от водача, автомобилът преминава на автоматичен режим, при който шофьорът поема контрола, но вече не управлява активно. Системите разпознават пътните знаци и изпълняват техните указания. Скоростта се съобразява спрямо релефа и трафика. Изключително впечатляващи са маневрите в градска среда и при ремонти на пътя. Автомобилът реагира на извънредно поставените знаци на пътя, и следва временната маркировка на заобиколния път. Автомобилът се ориентира безупречно. В задръстването колата се движи в синхрон с общия трафик, спира и потегля леко, като изцяло поема досадните и монотонни операции от ръцете на водача. Камерите следят нивото на бордюра, светлините на светофарите, движението на пешеходци и велосипедисти, като съобразяват траекторията на автомобила с тях.

 
Ключови думи:   Continental
 

Снимки


 

 
 

Коментари

 

Все още няма коментари. Бъдете първите, които ще изразят мнението си!

 
(задължително)
(препоръчително)
или
Влез през Facebook
 

Благодарим Ви, че използвате кирилица за Вашите коментари. В случай, че коментарът Ви съдържа нецензурни квалификации и лични нападки, или обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа, той ще бъде изтрит от модератор на сайта.
 

Като използвате този Уебсайт, Вие се съгласявате с употребата на бисквитки.
За повече информация, моля вижте нашата Политика за бисквитките.
Затвори
Вашата заявка се обработва, моля изчакайте Зарежда се, моля изчакайте